top of page

טיולים, טכנולוגיה, אמנות ובינה מלאכותית

כתבתי בעבר כל מיני פוסטים על טיולים שלי, אך מאז הפוסטים האלו ילדתי 2 ילדים ולכן אני לא ממש יכולה לטייל בתקופה הקרובה, אבל אני כן יכולה לכתוב. 


הבינה המלאכותית משתלטת על העולם, אפשר לדבר על היתרונות והחסרונות שלה בלי סוף.


אחד מהתחומים שלדעתי לא יוכל להינזק מהבינה המלאכותית זה עולם הטיולים. נכון לאביב 2024 אפשר להיעזר בבינה המלאכותית באופן כזה:

  • היא יכולה לתכנן לנו טיול מותאם בדיוק לצרכינו ולפרמטרים שנדרוש , אם כי עם קצת עבודה וחקר אפשר לעשות את זה לבד שזה הרבה יותר כיף ומלמד.

  • אפשר להשתמש בצ'אט gpt  למשל  בתור מורה לשפה, אבל נכון להיום הבינה לא יכולה להטמיע לנו שפה חדשה במוח ככה שבשביל ללמוד שפה נצטרך להשתמש בשכל.

למרות כל השדרוגים הטכנולוגים הקיימים ושיהיו קיימים, הבינה המלאכותית לא יכולה לחוות במקומנו טיולים -לטוב ולרע. היא לא יכולה לייצר אצלנו טעמים, ריחות ורגשות. אפילו צ'אט gpt אומר לנו כל הזמן שאין לו רגשות כאשר מנסים להיות חברים שלו.


בינה מלאכותית יכולה לכתוב לנו מתכון ולהפיק צילומי אוכל מרהיבים אך היא לא יכולה להכין לנו אוכל ולא יכולה לגרום לנו להרגיש באמת מה הטעם של האוכל. היא לא יכולה לשים לנו את הכלים במדיח ולסדר את הבית. הבינה לא תוכל לשנות את החוויות שלנו בחו"ל, היא אולי רק תוסיף פיצ'רים.


(את כל התמונות המופיעות בפוסט "יצרתי" עם בינה מלאכותית)


אולי בעתיד באמצעות בינה מלאכותית נוכל לשתול במוח שלנו חוויות מלאכותיות שיגרמו לנו לחשוב שטיילנו במקום מסוים, מי יודע. אבל כרגע חוץ משיפורים קטנים פה ושם שהיו מגיעים בלי קשר לבינה המלאכותית, אין לבינה אפשרות להתחרות עם חוויות אישיות.

העולם משתנה כל הזמן, אבל בסופו של דבר תמיד נרצה לשבת במסעדה שבה יגישו לנו פסטה טובה, תמיד נרצה חופשה בחו"ל כי זו פשוט חופשה (אלא אם כן טסים עם ילדים) ואת זה הבינה המלאכותית לא יכולה לקחת מאיתנו.

 

השינויים בטכנולוגיה שינו לגמרי את ההווי שלנו בחו"ל בכל מיני פרמטרים:


שופינג- היום הכל נגיש לנו מהסמארטפון. בעבר הרחוק התלהבנו להגיד שפריט מסוים שלנו נקנה בחו"ל, אך היום כולנו יבואנים של אלי אקספרס ולהגיד שמשהו הגיע מחו"ל לא מרגש אף אחד. מי צריך פריימארק כשיש אתרים סיניים במחירים תחרותיים. מצד אחד זה כיף כשהכל נגיש, מצד שני כבר אין ריגוש (אלא אם כן מדובר במוצר בעל תג מחיר יקר שאין לנו אפשרות לרכוש).



כרטיסים והתניידות – בתחום הזה ניתן לומר שהטכנולוגיה שיפרה את החיים בצורה מופלאה, איזה כיף שלא צריך לעמוד בתור לרכישת כרטיסים, לא צריך לנסוע ולחפש חניה בשביל לקבל כרטיסים, הכל אפשר היום דרך הסמארטפון. חיסרון אחד בטכנולוגיה של ההתניידות זה הניוון – בגלל שמשתמשים ב-gps, כבר לא מפעילים את המוח להבנת דרכים והתמצאות.


 

קולינריה- גם כאן הנגישות בתנופה. פעם ראיתי תוכנית שבה שף צרפתי אמר שהאוכל בפריז לא התדרדר, אלא הרמה הקולינרית בעולם עלתה כמה מדרגות.  אחד הדברים הכי פופולאריים בטיולים לחו"ל כיום הוא קולינריה, זו נהייתה הדרך העיקרית להכיר את התרבות של המדינה בה אנו נמצאים. בתור תיירים אנו מנסים כמה שיותר לטעום אוכל מקומי ולא רוצים לסגור פינה עם מקדונלדס כמו שהיה בעבר. אבל היום כבר לא צריך לטוס עד לנאפולי אם מתגעגעים לספוליאטלה. המון מאכלים שלא היו נגישים בעבר זמינים היום בכל מקום. בישראל אפשר למצוא אוכל מצוין ומאפים נהדרים (זה שהמחירים פה מופקעים זה כבר סיפור אחר). אנשים ראו עולם והביאו אותו לכל צלחת של מדינה שהם נמצאים בה. אז נכון שיש חומרי גלם שאפשר למצוא רק במקום מסוים, אבל עדיין הנגישות והאיכות בתנופה כל הזמן.



גילוי וריגוש ממקומות חדשים- לרובנו יש את הקטע הזה שבו אנו "משוויצים" שהיינו במקום של מקומיים או חור שאף אחד לא מכיר. היום בעידן הרשתות זה נדיר שנהפוך לאמריגו וספוצ'י, בכל מקום היו אנשים ויהיו אנשים ובאמצעות חיפוש הלוקיישן באינסטגרם למשל, אפשר למצוא מיליון תמונות ותיוגים על המקום. ככה שגם כאן הטכנולוגיה יכולה לגלות לנו מקומות חדשים, אבל החוויה תהיה רק שלנו.

 


אמנות- סוף סוף הגעתי לחלק האומנתי שהכי מפחיד אותי בבינה המלאכותית. חלק מאיתנו אוהבים לטוס לחו"ל בין היתר בשביל לצרוך אמנות. לאו דוקא מוזיאונים אלא התפעלות מהסביבה, פסלים, גרפיטי, אדריכלות וכו'. זה מעורר השתאות לחשוב איך היוצרים חשבו על זה. אממה? עכשיו הבינה המלאכותית יוצרת את כל סוגי האמנות בשניות ברמה שאף אחד כבר לא יתרגש מהתוצרים מרוב שפע (יוצרת מוזיקה, עיצובים אדריכליים, אופנה, צילום וכו' וכו'). בנוסף כבר לעולם לא נאמין יותר לאמן שהוא חשב על היצירה בעצמו ולא השתמש בבינה מלאכותית. הבינה גם יכולה לכתוב עבודה אקדמאית. זו העתקה חוקית לכל דבר.


ועכשיו אעלה פה תמונות שיצרתי ב5 דקות (את כולן ביחד ב-5 דקות) בלי לחקור יותר מדיי. זה רק על קצה של קצה של המזלג ממה שאפשר לעשות עם הבינה.  


כאן ביקשתי מהבינה תמונה של ניו יורק ותפוח, אחלה תמונה לתלות על קיר.


כאן ביקשתי ציור אמנותי של פריז, הבינה מייצרת קומפוזיציות מדהימות


ביקשתי תמונה ריאליסטית כביכול של טוסקנה אהובתי. מי בכלל שם לב שהתמונה לא אמיתית?


פשוט מבקשים מהבינה מה רוצים ואיזה סגנון, והיא מייצרת כמה אופציות בבת אחת




איזה תוצר יפה! ממש עפתי על מה שהבינה יצרה לי כאן


הבינה המלאכותית גם יודעת לעשות חיבורים של צבעים שהולכים נהדר ביחד, הייתי תולה את זה על הקיר אם בעלי לא היה מפחד לתלות תמונות על הקיר ואם לא הייתי כועסת על האנגלים



כאן ביקשתי תמונה ריאלית של ונציה בשעת השקיעה


קצת ברצלונה


עוד פעם ונציה והפעם באמנות זכוכית, לא חשבתי יותר מדיי על מקומות כפי שאתם רואים



טוסקנה באמנות נייר!



כאוס בפריז




אמרתי לכם כבר שלמדתי איטלקית כי מאוהבת באיטליה? אוטוטו כבר אף אחד לא ישכור מעצבים וצלמים לפרסומות, הבינה תעשה הכל. תראו איזה תוצר מהמם




ולסיכום, יכולתי למלא פה מיליון תמונות מטורפות שהבינה יוצרת, אבל נראה לי שהבנתם את הפואנטה.

בתחום האמנות הבינה ממש מפחידה אותי כפי שכתבתי, לא רק כי היא מתעלה על הגאונות האנושית וכבר לא יאמינו לאנשים שהם חשבו על יצירה לבד ללא עזרה של הבינה המלאכותית, אלא בגלל השפע שהיא יוצרת. מרוב שפע של אמנות מהממת אנחנו כבר לא נתרגש משום יצירה!

ומה יותר חשוב בחיים מאשר ריגושים קטנים?



האינסטגרם שלי: www.instagram.com/chen1mm


bottom of page