top of page

טיול רכבות באיטליה

הפוסט הזה מיועד למטיילים העצמאיים שרוצים לטייל באיטליה מעבר לשהות בעיר אחת ולא מתכוונים להשכיר רכב.

בימים ההם כאשר הייתי רווקה ללא ילדים הייתי באיטליה 6 פעמים ושלוש פעמים מתוכן טיילתי לבד עם עצמי בקלות באמצעות התניידות עם רכבות מעיר לעיר וממחוז למחוז.

למה טיול רכבות? כי מגיעים איתן בקלי קלות למגוון עצום של מקומות נהדרים בלי נטל האחריות של השכרת רכב. גם לא רציתי להיות לבד בארץ זרה עם רכב מושכר למרות שלמדתי איטלקית.

כאן אתן לכם טיפים מעשיים והמלצות ל"טיולי כוכב" וטיולי נדידה עם רכבות. אני כותבת את הפוסט בינואר 2022 וכרגע הקורונה משתוללת, אך מנפלאות האינטרנט - הפוסט ישאר רלוונטי גם אחרי שימאס לקורונה מכדור הארץ ואתם תחזרו לטייל. לא אכתוב פה המלצות על מקומות ספציפיים בכל יעד, כי כבר תיארתי את הכל בפוסטים שכתבתי.

טיפים כלליים:

- אם הטיול שלכם קצרצר עד שישה ימים למשל,  לא מומלץ לנסוע מקצה המדינה לקצה השני, איטליה ענקית. צריך להתמקד על אזור נחיתה וממנו כל יום לנסוע למקום אחר שהוא קרוב יחסית. אם נוחתים במילאנו או ורונה אז יש אופציות בלתי נגמרות לאזור הצפון ואפילו להגיע משם למרכז איטליה, כנ"ל לגבי נחיתה בשדה התעופה של רומא.

- ביום הטיסה חזרה לארץ מומלץ לישון סמוך לשדה התעופה ולא במרחק של 3 שעות נסיעה. הרכבות באיטליה מאד יעילות אבל אל תסמכו עליהן ביום של טיסה, האיטלקים דומים לנו בקטע של איחורים ותקלות ברכבות.

- אתם למשל בפירנצה ואין רכבת לכפר מהמם בטוסקנה? לא צריך רכב, יש טיולים יומיים מאורגנים לחצי יום או מהבוקר עד הערב שיוצאים מנקודות מסוימות בעיר. את הכרטיס צריך לקנות מראש דרך האינטרנט, פשוט כותבים בגוגל " daytrip from florence to tuscany" ותבחרו את הטיול הרצוי לכם. מה שצריך זה להזמין כרטיס ולהתייצב באזור האיסוף המצוין באתר האינטרנט המפעיל את הטיול בשעה הנכונה ולא לאחר. זה טיול מאורגן לכל דבר שאורך יום שלם. כשהייתי בפירנצה עשיתי טיול קסום במיוחד בעיירות טוסקניות מהממות בזכות זה. זה טיול מאורגן מגניב עם אנשים מכל העולם.

- הכי חשוב - טכנולוגיה! בשני טיולי הרכבות הראשונים שלי לא הייתי יותר מדיי טכנולוגית, אמנם התעדכנתי באינטרנט בזמנים של הרכבות, אבל כמו מפגרת קניתי כרטיסים במכונות שיש ברכבת ולעתים רבות עמדתי בתור. הטיול האחרון שלי השתדרג פלאים בזכות שימוש באפליקציה שדרכה קניתי את הכרטיסים, היא נקראת "omio" (אני ממש לא מקבלת מהם תמלוגים על זה, פשוט בה השתמשתי ואני מניחה שיש עוד אפליקציות). את כל הכרטיסים הזמנתי דרכה בין אם זה היה דקה מראש ובין אם יומיים מראש. לא צריך להדפיס כלום, משתמשים רק עם הברקוד שיש בסמארטפון. זה חוסך כ"כ הרבה זמן ותורם לספונטניות. קניית הכרטיסים יום מראש באפליקציה מאד הועילה לי. בגדול, כל מה שצריך הוא להיזהר שלא יגנבו לכם את הנייד כי בזכותו הטיול הופך להרבה יותר נוח. תקשיבו לי בתור אחת שעשתה גם טיול עם קניית כרטיסים בתחנת הרכבת לעומת טיול אחר שבו קניתי דרך הסמארטפון. מה שטוב באפליקציה שהיא מרכזת את כל סוגי האופציות של ההגעה ממקום למקום, כולל אוטובוסים / אופניים. אם אתם בודקים נסיעות ברכבת מהארץ הכנסו דרך מחשב, כי באפליקציה הוא מזהה שאתם בארץ. זו כתובת האתר: https://www.omio.com/

- באחד הטיולים שלי טסתי לרומא ומשם תכננתי ללון באותו הערב בפירנצה, אבל היה עיכוב בטיסה מישראל וכשהגעתי לרומא כבר לא היו נסיעות לפירנצה באותו הערב. נאלצתי לישון באכסניה זולה ליד הרכבת ברומא (כמובן שהזמנתי בקלות דרך הסמארטפון) וביום למחרת לקחתי רכבת לפירנצה, היכן שהזמנתי מלון מראש. אז אם אתם מזמינים מראש מקום לינה שמרוחק משדה התעופה- שימו לב שיש רכבות בזמן ההגעה המשוער, וקחו בחשבון שיש עיכובים בטיסה.

- זה שיש רכבות לא אומר שתמיד יהיה מקום ברכבת או שיש רכבת זמינה, לכן חשוב שתתכננו יום מראש את הנסיעה שלכם ותראו באפליקציה את השעות של הרכבת למקומות שאתם צריכים.

ישנן כל מיני סוגי חברות ורכבות שעוברות באותה תחנת הרכבת. הקסם באפליקציה שהיא נותנת את כל האופציות עם המחירים, אז זה ממש לא חשוב איזה סוגי רכבות וחברות יש. כמו כן יש רכבות מהירות שעושות נסיעה ישירה ויש נסיעות עם עצירות. החוק הוא ככל שזמן ההגעה יותר מהיר כך הנסיעה יותר יקרה. שימו לב כאן לשלושה אופציות למשל בנסיעה של רומא לנאפולי: האופציה של נסיעה של 3 שעות עולה רק 14$ לעומת האופציה של נסיעה של שעה בלבד, אבל פה צריך להפרד מ-52$. זמן שווה כסף גם ברכבות..הכרטיסים הם רק לכיוון אחד, זה לא הלוך חזור!

ועכשיו דוגמאות לטיולי רכבת שעשיתי :

נתחיל בטיול הראשון העצמאי שלי שהיה קצר מאד, והשתמשתי ברכבת רק פעם אחת, אבל בזכות זה באו אחריו טיולים מהממים יותר עם רכבות.

טיול נחיתה ברומא.

רומא

.נחתתי בשדה התעופה של פיומיצ'ינו הסמוך לרומא- משם לקחתי רכבת למרכז רומא ולמלון. בשדה התעופה פיומיצ'ינו יש תחנת רכבת שממנה אפשר להגיע לטווח רחב של מקומות באיטליה, אבל צריך לשים לב לשעות הפעילות ולבדוק יום מראש זמני הגעה.טיילתי ברומא יומיים וביום הנוסף נסעתי לתחנת הרכבת המרכזית של רומא מוקדם בבוקר (נקראת רומא טרמיני) ומשם קניתי את הכרטיס המהיר לנאפולי. היה לי רק יום אחד לנאפולי אז לא יכולתי לאפשר לעצמי לשרוף שעות ברכבת עם הכרטיס הזול יותר.בחזור חזרתי שוב עם הרכבת המהירה. אמנם 100$ הלוך חזור, אבל שווה כל שקל.יש גם טיולים מאורגנים יומיים מרומא לנאפולי / חופי אמאלפי באוטובוס. פשוט תכתבו בגוגל daytrip from rome to amalfi. מה שצריך זה להזמין כרטיס ולהתייצב באזור האיסוף המצוין באתר האינטרנט המפעיל את הטיול בשעה הנכונה ולא לאחר. זה טיול מאורגן לכל דבר שאורך יום שלם.

מרומא כמובן אפשר להגיע ברכבת למקומות מדהימים נוספים צפונה או דרומה כפי שאתאר בהמשך, אבל זה היה טיול קצרצר של 4 ימים...

טיול טוסקנה - אמיליה רומאניה - ליגוריה

פירנצה

.הטיול התחיל ברגל שמאל כי היה עיכוב בטיסה מישראל לרומא. בלילה הראשון ישנתי ברומא ועל הבוקר נסעתי ישר למלון שהזמנתי בפירנצה בירת טוסקנה.יום אחד כמובן טיילתי בפירנצהביום נוסף נרשמתי דרך האינטרנט לטיול יומי מאורגן שלקח אותנו מפירנצה לכמה עיירות מקסימות בטוסקנה וכמו כן למסע טעימות יין מקסים. ישנם טיולים מאורגנים יומיים למגוון רחב של מקומות.ביום אחר נסעתי לצ'ינקווה טרה המהממת- מפירנצה לוקחים רכבת לפיזה (כן, העיר של המגדל), טיילתי קצת לאורך הנהר היפה של פיזה ומשם חזרתי לתחנת הרכבת ונסעתי ל"לה ספציה" ששם נמצאת צ'ינקווה טרה.  כמובן שיש גם נסיעות ישירות מפירנצה ללה ספציה. הנסיעה אורכת כשעתיים וחצי אבל צ'ינקווה טרה שווה את זה. צ'ינקווה טרה כבר נמצאת במחוז ליגוריה.ביום נוסף נסעתי מפירנצה למחוז הכי קולינרי באיטליה - אמיליה רומאניה אשר בולוניה היא בירתה. טיילתי בבולוניה הנפלאה (היא לא הכי תיירותית אבל היא כיפית בטירוף אם נופלים על מזג אויר טוב).אם יש רכבת מהירה, אז יש גם אפשרות לנסוע ברכבת מפירנצה לבולוניה ומשם רכבת לפארמה או מודנה ומשם יוצאים טיולים מאורגנים באוטובוס לחוות פרמג'אנו רג'אנו. כמובן שצריך להזמין כרטיס לסיור לפחות יום מראש ולראות במפה שאזור האיסוף לא רחוק מתחנת הרכבת.ביום האחרון לפני הטיסה חזרתי לרומא מפירנצה וישנתי ברומא לילה לפני טיסה, כדי לא להיות תלויה ברכבת ולהחמיץ את הטיסה. כמובן שעשיתי טיול ערב ברומא המקסימה...

כמובן שישנן עוד מלא אופציות ברכבת לערים אחרות בטוסקנה ובמחוזות השכנים, כאן פשוט תיארתי את הערים שבהן הייתי בטיול הזה.

טיול פוליה - אומבריה (פחות מומלץ אם משך הטיול פחות מ-7 ימים)

הטיול הזה נשמע מצחיק כי מדובר בשני מחוזות שלא דומים אחד לשני בעליל, ועוד יותר מצחיק כי מדובר במקומות רחוקים מאד, מהעקב של איטליה למרכז איטליה. (פוליה נמצאת ממש בדרום מזרח ואומבריה נמצאת בסמוך למחוז טוסקנה ומחוז לאציו ששם נמצאת רומא). אך אלו 2 מחוזות שרציתי לראות כ"כ ובסוף יצא נהדר.

נחתתי ברומא בצהריים ומשם לקחתי רכבת ישר לעיר בארי המעלפת שנמצאת במחוז פוליה בדרום. לא מספיק שזו נסיעה ארוכה של 4 שעות, הרכבת גם התעכבה שעתיים בדרך! איזה יום מתיש זה היה. אך לבסוף הגעתי בלילה לבארי למלון שהזמנתי מראש.

ביום הראשון טיילתי בבארי (כבר כתבתי כמה שהיא כיפית? בכל מקרה ממליצה לכם לקרוא את הפוסט שכתבתי על בארי). לאחר מכן באותו היום לקחתי אוטובוס מבארי לעיירה אלברובלו עם מבני הטרולי המפורסמים. אין לשם רכבת אלא רק אוטובוס. גם את הכרטיס לאוטובוס הזמנתי דרך האפליקציה. שימו לב שמחוז פוליה הוא לא לומברדיה, כלומר מאד עממי ולא מתקדם יותר מדיי בכל מיני אספקטים. כך גם האוטובוס שהזמנתי התעכב באיזה שעה ולפי המוכרת זה לגיטימי שם.. אם אתם נוסעים לאברובלו תזמינו מראש כרטיסים הלוך חזור. ביום השני נסעתי ברכבת ל"פוליניאנו אה מארה" המפורסמת והתיירותית (במיוחד בחודשי הקיץ) ובהמשך היום חזרתי לבארי והסתובבתי בה. ביום הנוסף טיילתי בעיר לצ'ה עם מבני הבארוק המפורסמים. גם לשם לקחתי רכבת מהעיר בארי.ביום הבא עזבתי את פוליה לטובת מלון ברומא, שוב נסיעה של 4 שעות בלי עיכובים הפעם.הגעתי למלון ברומא ב-12 בצהריים ומשם ישר לקחתי רכבת לטיול בעיירה אורבייטו הקסומה מצפון לרומא במחוז אומבריה. בערב חזרתי לישון ברומא. למחרת לקחתי רכבת שוב למחוז אומבריה והפעם לעיר פרוג'ה. אחה"צ חזרתי למלון ברומא. למחרת כבר היתה לי טיסה חזרה לארץ מרומא.

גם אם אתם ישנים רק ברומא תוכלו לטייל כל יום ברכבת למחוזות שכנים בצפון ובדרום. זה טיול כוכב בלי להחליף בתי מלון.

כמובן שהייתי בעוד מקומות באיטליה כמו מילאנו, ונציה, מודנה, ורונה ועוד עיירות יפות ולא מפורסמות, אבל אלו היו בטיולים מאורגנים שנרשמתי אליהם מהארץ, ולכן אין טעם שאתאר פה מסלולים של טיול מאורגן. הפוסט הזה הוא למי שלא משכיר רכב ולא יוצא בטיול מאורגן.

טיול נחיתה במילאנו

לינה במילאנו, כמובן שאפשר גם להזמין טיול מאורגן יומי ממילאנו לכל מיני מקומות באיטליה, מאד ממליצה על זה. יש אפילו טיול שלוקח אתכם לאאוטלט ענקי. לאן אפשר להגיע ממילאנו ולא רחוק מדיי? נסיעה של שעה ברכבת לאגם קומו, או נסיעה של שעתיים ברכבת לערים כמו טורינו שנמצאת במחוז פיימונטה או לורונה שנמצאת במחוז ונטו. עיר מאד אנדרייטד היא ברגמו שנמצאת צפונה ממילאנו ונמצאת כשעה נסיעה ברכבת, יש בה עיר תחתית ועיר עילית עם נוף משוגע. אם אתם רציניים תטיילו בברגמו. כמובן שתעשו מחקר קל לפני על העיר- מה שתקף בעצם לכל עיר שבה אתם מטיילים. כמובן שאפשר לקחת רכבת לאחת העיירות של אגם גארדה! מאד מומלץ. כמובן כמובן אם אתם במילאנו תטיילו במילאנו, היא הרבה יותר מכיכר הדואומו המפורסמת. אזור נאבילי (navigli) הוא אחד האזורים הכיפים, נמצא על תעלה ומאד מאד פוטוגני. מילאנו היא העיר הכי פרוגרסיבית וקוסמופוליטית באיטליה, ברמה שיש איטלקים שצוחקים על מחוז לומברדיה שהמנה המייצגת שלהם היא סושי (מה שלא נכון כי גם ללומברדיה יש מנות מפורסמות וטובות).

טיול נחיתה בורונה

ורונה נמצאת מזרחית למילאנו כך שמשם כמובן תוכלו לטייל בעיר ורונה היפהפיה.ורונה היא המקום המושלם למי שרוצה להגיע לרכבת לונציה, הן באותו מחוז וקרובות מאד. ורונה גם יותר קרובה לאגם גארדה ממילאנו כך שמי שרוצה לטייל בעיירות גארדה דרך רכבת- עדיף שישהה בורונה ולא במילאנו. כמובן שיש עוד ערים מקסימות במחוז ונטו כמו פאדובה שאפשר לטייל בהן אם נמצאים בורונה.אבל מי אמר שחייבים להשאר במחוז ונטו? פחות משעה ברכבת ואתם באחת הערים של אמיליה רומאניה כמו בולוניה. כמו כן, גם מורונה אפשר לעשות טיולים יומיים מאורגנים.

כל ההמלצות כאן הן רק על קצה המזלג, איטליה מפוצצת במקומות מדהימים. היופי באיטליה הוא שכל מקום יפה והבאסה באיטליה שצריך כמה גלגולי חיים בשביל להכיר את כולה.

כל התמונות כאן צולמו על ידי.