top of page

אוכל רחוב באיטליה

אוכל הרחוב הפך להיות אחד האלמנטים המרכזיים בטיולים בחו"ל. אם פעם אנשים היו מחפשים מקדונלדס בשביל לסגור פינה, היום אנשים רק מחפשים ליהנות מאוכל מקומי או לחלופין טרנדי, מהיר ואף "אינסטגרמי" שמצטלם טוב. האטרקטיביות של אוכל הרחוב בחו"ל באה גם לידיי ביטוי במחירים הנמוכים, שכן לרוב קונים את האוכל בשווקים ומקומות שהם לא מסעדה שבה המנות יקרות יותר מן הסתם.

הקולינריה של הרחוב הפכה להיות חלק אינטגרלי מההנאה בחו"ל, שימו לב למטאמורפוזה שעברה לונדון למשל, ממקום חסר מנות למעט פיש אנד צ'יפס, הפכה לונדון למאגר שווקים עצום שבכל שוק יש דוכן אוכל של מהגרים או מקומיים אשר מתמחים באוכל מסוים.

באיטליה יש אינסוף מנות רחוב אם כי את חלק נכבד מהמנות האיטלקים לא מגדירים כ"מנות רחוב".  בשנים האחרונות בשל תרבות אוכל הרחוב שהשתרשה חזק באופנה, נפתחו הרבה מקומות חדשים באיטליה שמגדירים את עצמם ככה, וכמו כן נפתחו שווקי אוכל רבים עם דוכנים שבהם כל דוכן מתמחה בסוג אוכל מסוים. כל מנה יכולה להיחשב כאוכל רחוב אם מגישים אותה בצורה מסוימת ומהירה.

אוכל רחוב הוא לא בהכרח פאסט פוד, להפך, פשוט משתמשים ברכיבים זמינים שהכינו אותם מראש. האיטלקים אלופים בשימור המסורת כך שהם הצליחו ליצוק את המנות המסורתיות בתוך עטיפה של אוכל רחוב.

בעולם המערבי לרוב מאכלי הרחוב מוגשים בתוך כריך כלשהו, כמו אצלנו בישראל עם הפיתות והלחמניות למיניהן. בדרום אמריקה השימוש בלחמים מקמח תירס שולט כמו טאקוס וארפה, אך גם מקמח רגיל כמו צ'וריפאן ואמפנדס וכו'. לצד המנות האלו יש גם מנות רבות שהן לא עם לחם/כריך כמו מטוגנים למיניהם.

בעולם החדש כל יום צץ לו אוכל רחוב חדש וקצרה היריעה מלהכיל את כל המאכלים.

באיטליה יש גם מנות רחוב קלאסיות שקיימות עשרות אם לא מאות שנים, וכמו כן מנות שנולדו בשנים האחרונות.

מי שקרא את הפוסטים הקודמים שלי יודע שאני חולה על איטליה (איטלופילית) ואני אוהבת לקרוא כל מה שנקרה בדרכי לגבי איטליה. אני צופה הרבה ביוטיוב בסרטונים של בלוגרים איטלקיים ובשנתיים האחרונות אנשים כל הזמן מעלים לשם סרטונים (vlogs) שעוסקים בטעימות אוכל בחוץ לרבות אוכל רחוב.

מבחינתי האופנה הזאת מבורכת כי אוכל במחיר זול זה נפלא. בנוסף, ברגע שמקום או דוכן מתעסק לרוב רק בסוג אחד של אוכל זה גורם לאוכל להיות איכותי וטוב יותר מאשר מקום שמכין מלא סוגי אוכל.

מלכת אוכל הרחוב של איטליה היא פאלרמו שבסיציליה וסגניתה עם יצירות לא פחות טובות היא נאפולי. אבל בעידן הגלובלי של היום כמעט בכל מקום מרכזי באיטליה מגישים מנות רחוב מכל רחבי איטליה. כן, גם בשוק של פירנצה למשל תמצאו קנולו סיציאליאני נפלא. זו סתם דוגמא.

בפוסט זה אחרוג ממנהגי ורוב הדברים שיהיו פה מתורגמים מאתרים באיטלקית עם תמונות שלא אני צילמתי. אם הנכם איטלקים או שהייתם באיטליה לתקופה בטוח שיהיה לכם מה להוסיף וזאת כי יש אינסוף מנות.

את המידע לקחתי מהאתר https://viaggi.corriere.it/ הנהדר, ואת התמונות מגוגל, מתחת לכל תמונה מופיע הקרדיט לאתר ממנו נלקחה התמונה.

בואו נתחיל...


פיאדינה (אמיליה רומאניה)

מנה מפורסמת ממחוז אמיליה רומאניה אשר יש האומרים שזה המחוז עם האוכל הכי טוב באיטליה. הפיאדינה היא סוג של פיתה (ששש אל תגידו להם שזו פיתה) אשר ממולאת בד"כ ברוקט, גבינה ושינקן. ישנן כל מיני גרסאות לפיאדינה...



סקיאט - sciatt (לומברדיה)

ראים טוגנים תמימים אבל מדליקים. מגיעים מואלטלינה שבצפון איטליה שבמחוז לומברדיה. מדובר בבלילה של קמח רגיל, כוסמת, בירה ועוד רכיבים שעוטפים ריבוע גבינה קשה וישר לטיגון. אלו יכולים להיות מוגשים במסעדה כמנת פתיחה, אבל גם בתוך קונוס נייר של מנת רחוב..






.

cartoccio di pesce fritto - קונוס נייר עם דגים מטוגנים (רחבי איטליה) /  COUPPO- קואופו (נאפולי, קאמפניה)

מנה של דגים מכל מיני סוגים / פירות ים מטוגנים בתוך קונוס נייר. חלק מהמקומות קוראים לזה קואופו בעיקר בנאפולי שם המנה נפוצה מאד..



.

פיצה - Pizza (נאפולי, קאמפניה)

רבות נעשו מפחמימות, אך את עלית על כולנה. תקראו לה אוכל רחוב, תקראו לה מה שתרצו, זהו המאכל הפופולארי בעולם והוא מגיע בכמה צורות. בישראל עד לפני כמה שנים מכרו לרוב רק פיצות בסגנון אמריקאי (עיגול עם משולשים כמו בדומינוס למשל), אך בשנים האחרונות הפיצות הרומאיות והנאפוליטניות נכנסו חזק לעניינים.




פיצה נאפוליטנית

זו הפיצה המקורית שהומצאה בנאפולי. יש חוקים מאד נוקשים לגבי מהי פיצה נאפוליטנית אמיתית...


פיצה פורטפוליו

פורטפוליו באיטלקית זה "ארנק" וככה מוגשת הפיצה - מקופלת ועטופה בנייר. היא מקופלת כדי שיהיה אפשר לאכול אותה בקלות ברחוב. המנה הגיעה אלינו מנאפולי כמובן ונמכרת ברחובות הרועשים והצבעוניים של נאפולי..

.

פיצה רומאית (אל טאליו)

זו הפיצה האהובה עליי והבצק שלה שונה לגמרי מזה הנפוליטני. מוגשת בחתיכות לפי גודל רצוי והיא מאד קריספית. התוספות ששמים על פיצה זו מאד מגוונות ויצירתיות...


פיצה פריטה / פנצרוטי

הדרך הפשוטה להסביר אותה היא שהיא סמבוסק פיצה מטוגן. על רגל אחת- בחבל פוליה יקראו לזה פנצרוטי, בנאפולי שבקמפניה יקראו לזה פיצה פריטה (פיצה מטוגנת)...


קלצונה

מנה שמאד פופולארית גם בישראל, אפשר לקרוא לזה "סמבוסק פיצה" אם אתם רוצים. לקלצונה יש מגוון סוגי מליות ומכינים אותו מבצק של פיצה..

.

טרפצינו רומאי

"סנדביץ' פיצה" בצורת משולש שהומצא ע"י סטפנו קלגארי לפני כ-10 שנים ברומא והפך להיות אחת ממנות הרחוב המפורסמות באיטליה...


Sfincione, Sicilia

הגרסה הסיציליאנית לפיצה. פיצה גבוהה, עם בצק "ספוג", בתוספת עגבנייה, גבינה, אנשובי, אורגנו ובצל...

 




Crescentina modenese / Tigella - קרשנטינה / טיג'לה (מודנה, אמיליה רומאניה)

סוג של כריך מלחמניה שטוחה שמגיע אלינו מהעיר מודנה. בעבר נקרא טיג'לה ע"ש הכלי שבו נעשה...






Pane e panelle, crocchè - פאנה אה פאנלה (סיציליה)

כריך המכיל מטוגנים קריספיים העשויים מקמח חומוס. באים אלינו מפאלרמו, בירת אוכל הרחוב האיטלקית...





Arrosticini - ארוסטיצ'יני (אברוצו)

מגיעים אלינו ממחוז אברוצו שדרומית לרומא. מדובר פשוט בשיפודי בשר. אלו מוגשים בכל מיני אופנים וגם כמנת רחוב...





Panino con il lampredotto- פאנינו קון למפרדוטו (טוסקנה)

 כריך עם חלקי קיבה, מבושל במרק ירקות, מוגש בלחמנייה רטובה קלות ומתובל במלח, פלפל, ולחלופין, רוטב ירוק עשוי שום ופטרוזיליה או רוטב אדום חריף...






Pani ca meusa - פאני קה מאוסה (סיציליה)

כריך הטחול המיתולוגי הוא אחד ממאכלי הרחוב הפופולריים ביותר בפלרמו, פופולרי במיוחד בשווקים הפתוחים המפורסמים..



.

Olive all’ascolana - אוליבה אל אסקולנה (מארקה)

זיתים גדולים ממולאים! אלו זיתים המגיעים מהעיר אסקולי והם ממולאים במילוי על בסיס בשר טחון, גרידת לימון, ביצים, גבינת פרמזן ואגוז מוסקט, ולאחר מכן מקמחים אותם ומטגנים בשמן רותח.מגיעים אלינו מחבל מארקה הפחות מתוייר של איטליה...





 Crescia di Gubbio / Totrta al testo - קרשיה די גוביו / טורטה אל טסטו (אומבריה)

בת דודתה של הפיאדינה אבל מחבל אומבריה הדרומי לאמיליה רומאניה. הקרשיה נראית כמו פיתה ולרוב ממלאים אותה בפרוסות נקניק, אבל אפשר בתכלס למלא עם מה שרוצים..




.

Torte di verdure e farinata - טורטה די ורדורה אה פארינטה (ליגוריה)

מדובר בסוג של פשטידה שמגיעה אלינו מהריביירה האיטלקית ומלכת הפסטו- מחוז ליגוריה...





Panino con il würstel  סנדביץ' עם נקניקיה (טרנטינו אלטה אדיג'ה)

המחוז הצפוני של איטליה הגובל עם אוסטריה ושווייץ בעל המון השפעות גרמניות. כך גם עם מאכל הרחוב שמאד נפוץ שם - נקניקיה בלחמניה..





.

Focaccia barese  - פוקאצ'ה 'בארזית'  מהעיר בארי (פוליה)

הפוקאצ'ות מגיעות אלינו גם מחבל פוליה שבדרום וגם מליגוריה שבצפון מערב. הפוקאצ'ה של בארי היא עבה וממולאת בעגבניות טריות. קונים אותן גם בחתיכות לפי גודל רצוי ואוכלים ברחוב בהנאה..



.

Arancini, Sicilia - ארנצ'יני (סיציליה)

עוד אוכל רחוב מפורסם שנמכר בכל רחבי איטליה. טוגן זה מבוסס על רוטב אורז ובשר. הוא נמצא גם בגרסה הלבנה, עם מוצרלה, בשר חזיר ובשמל, אבל גם בווריאציות רבות ומגוונות אחרות.פיקנטריה: יש אזורים בסיציליה שבהם הם נקראים ארנצ'ינה בלשון נקבה, ויש אזורים שבהם הם נקראים ארנצ'יני בלשון זכר..




.

Cinque e cinque - צ'ינקווה אה צ'ינקווה (טוסקנה)

כריך זה מגיע אלינו מהעיר ליבורנו שבטוסקנה. כריך שאותו ממלאים בצ'צ'ינה שזה סוג של פשטידה/חביתה מקמח חומוס. לתוך הכריך מוסיפים גם חציל מטוגן. אני חושבת ששווה לטבעונים לטוס לליבורנו רק בשביל מנת הרחוב הזאת..




.

Sgagliozze - סגאליוצה (פוליה)

כשהייתי בעיר ההעתיקה בבארי קניתי מנה במחיר נמוך מאד רק בשביל לטעום אחד או שתיים, בכל זאת כמה אפשר לאכול כל היום. אחרי טעימה אחת לא יכולתי להפסיק לאכול את הדבר הטעים הזה שרק נראה תמים. מדובר בחתיכות פולנטה מטוגנות בשמן עמוק...

.



Panino con porchetta - פאנינו קון פורקטה

כריך עם חתיכות פורקטה (בטן חזיר) מתובלות בעשבי תיבול. יש לו כמה גרסאות שנמכרות בכל רחבי איטליה. במחוז לאציו נקראה פורקטה די אריצ'יה  ע"ש העיר אריצ'יה. באברוצו למשל נקרא "פורקטה די קאמפלי"...





Torta fritta (gnocco fritto) - טורטה פריטה / ניוקו פריטו (אמיליה רומאניה)

מדובר בכופתאות מטוגנות שנמכרות בכמה גרסאות ובשמות שונים בחבל אמיליה רומאניה. באיטליה תמצאו  לא מעט מאכלים דומים עם שמות שונים בהתאם למקום שבו הם נעשים...







Panissa e frisceu - פאניסה אה פרישאו (ליגוריה)

היישר מליגוריה, מדובר בטוגנים של דגים ופירות ים בבלילה (פרישאו) וגם בטוגנים העשויים מקמח חומוס ועשבי תיבול  (פרישאו). אלו מזכירים את הטוגנים הסיציאליאניים שנקראים "פאנלה"..




.

Focaccia genovese - פוקאצ'ה Focaccia di Recco col formaggioג'נובזה (ליגוריה)

ממשיכים עם המחוז שבו נולד הילד מרקו רוסי, הפוקאצ'ה המפורסמת של ליגוריה. הפוקצ'ה של ג'נובה (או גנואה בעברית) היא אוכל רחוב פולחני: דקה, מעט פריכה מבחוץ ורכה מבפנים. היא מתובלת בשמן זית כתית מעולה והיא רכה ו"לחה" במיוחד. בליגוריה זה קלאסי לאכול אותו לא רק ב"רחוב", אלא גם ובעיקר לארוחת בוקר, כשהוא טבול בחלב או קפוצ'ינו..

.



- פוקאצ'ה די רקו (ליגוריה)

פוקאצ'ה אחת כבר הצליחה להם, לא יעשו עוד סוג? מדובר בשתי שכבות דקות מאוד שלא מאפה המבוסס על מים, קמח, שמן זית כתית מעולה ומלח, שמכילות מילוי טעים של גבינה טרייה. לא תוכלו לאכול אותה מבלי להתלכלך..





.

schiacciata - סקיאצ'טה (טוסקנה)

כריך טוסקני זה ממולא בכל טוב ואם תראו תורים בפירנצה הם לא בהכרח לגלריית אופיצי או לכנסיית סנטה מריה, אלא למקומות שבהם מוכרים את הכריך הנהדר הזה. כן, שווה לחכות בשבילו בתור כמו ילדים קטנים מתלהבים..



.

 

לסיום, אין סיום, יש עוד מנות רבות וטובות, חלק מהמנות המוצגות כאן מזכירות אחת את השניה אבל ככה זה במנות רחוב שברובן משתמשים במאפה כלשהו שהוא פשוט... סנדביץ. אני חושבת ש-2 ממנות הרחוב הכי טעימות שאכלתי בעולם היו בשוק מרקטו צ'נטרלה ברומא שבו אכלתי מנה אחת של בצל ממולא פטריות וגבינה, ואחת של ארטישוק עם ביצה ופטריות שהוגשו בצלחת נייר כיאה לאוכל רחוב. למה זה לא מופיע פה? כי לא מצאתי מקום אחר שמוכר את המנה הזאת ובפוסט זה אין כוונה לפרסם מקומות ספציפיים אלא מנות מפורסמות שנמכרות בהרבה מקומות.






bottom of page