top of page

חום, לחות ועוגיות מקרון





פוסט זה יעסוק בהכנה וההישרדות של מקרונים בעונת הקיץ, עונה שבה המזגן הוא לא פחות מאשר מכונת הנשמה.איזה עוגיות טריקיות ועדינות הן עוגיות המקרון, לא חושבת שיש עוד עוגיות עם כ"כ מעט מרכיבים אך עם כ"כ הרבה גורמים המשפיעים על הצלחת העוגיות. אז כן, גם הקיץ הישראלי, או יותר נכון הלחות הגבוהה משפיעה על המקרונים. המקרונים שלנו לא אוהבים לחות, לח להם, הם מזיעים ומסרבים להתייבש במהרה לפני האפייה. בעיקר כשמדובר בהכנת מקרונים לפי השיטה הצרפתית.ההתעסקות שלי עם המקרונים החלה בחורף האחרון, כך שהתנסיתי בהכנת מקרונים בעיקר כשהלחות הייתה מצוינת (להוציא ימים בודדים שבהם ירד גשם והלחות עלתה). בזמנו כשחקרתי לגבי מקרונים ברחבי הרשת, מצאתי הרבה פעמים מידע על כך שמקרונים ולחות הם לא חברים, ואף יריבים, אך לא ממש התעסקתי בזה, כי מי חושב על החום והלחות בחודש ינואר? ינואר זה בדיוק הזמן שבו שוכחים מהחום הפסיכי ורק מתגעגעים לקיץ. אז קרה שהגיע הקיץ, הקיץ הביא איתו לחות, והלחות הביאה איתה מלחמה עם המקרונים.ככל שהלחות גבוהה יותר כך למקרונים לוקח יותר זמן להתייבש, במיוחד אם מכינים מקרונים בשיטה המהירה, העדינה והבעייתית - השיטה הצרפתית.


 

בדירה שבה אני גרה, המטבח נמצא בחדר נפרד מהסלון, מה שאומר שמכונת ההנשמה (מזגן) לא מגיעה למטבח. למה אני מציינת את זה? כי אחרי שמזלפים את המקרונים צריך לתת להם להתייבש, בפעמים שהשארתי את המקרונים במטבח הלח והיוקד המקרונים נלחמו הרבה זמן עם הלחות עד שהתייבשו ופעם אחת אפילו לא יצאו טוב, היישר לפח.  הבנתי שמדובר בלחות ולכן בפעמים הבאות נתתי למקרונים לנוח עם המזגן.  כלומר, בימים לחים במיוחד בקיץ, או בימים גשומים בחורף, צריך לשים את המקרונים בחדר ממוזג, המיזוג ינטרל קצת את הלחות והמקרונים יתייבשו טוב יותר.


חבל לי על מי שמתחיל לנהל רומן עם הכנת עוגיות מקרון בקיץ (בהכנת מרנג בשיטה הצרפתית), הלחות היא גורם חיצוני שאין לנו שליטה עליו.אז מהם הפתרונות?  אם מכינים מקרונים בשיטה הצרפתית  - לייבש את המקרונים בחדר ממוזג, גם אחרי שמוציאים אותם מהתנור לתת להם לנוח במיזוג עד שיצטננו, אחרת הם ימשיכו להזיע... למי שיש אפשר גם להשתמש באבקת מרנג בזמן שמקציפים את החלבונים, האבקה עוזרת לייצב את החלבונים.למי שהתייאש אפשר להכין עוגיות מקרון בשיטה האיטלקית (יש אנשים המעדיפים שיטה זו בלי קשר ללחות), לי פשוט אין כח עם השלבים הנוספים והדביקים של השיטה, למרות שזו שיטה הרבה יותר קלה ולא עדינה כמו הצרפתית.

 

ועכשיו אחרי שדיברנו על הלחות והשפעותיה השלילות, נדבר על החום וההשפעות על המקרונים.רואים את התמונות הבאות?







 


כן, עגיות מקרון בחוף הים, אך למצולמים אין קשר לכתבה, למה? כי צילמתי אותם עם הסמארטפון בחורף, אם אקח בימים חמים אלו מקרונים לים הם בחיים לא יישארו יציבים.


 

אבל בסוגיית החום המקרונים לא שונים משאר הקינוחים שנשמרים בקירור. כמו ששוקולד מקופלת למשל יהפוך לשקית שוקו אחרי כמה דקות בחום, כך גם המלית של המקרון תמיס את העוגיות אחרי כמה דקות בחמסין הישראלי שלנו. יש כמובן מליות מוצקות יותר ששורדות, אבל השמש גם עליהן לא חסה. אז מה הפיתרון? להשאיר בקירור.

 

 

אחת התמונות שצילמתי השבוע נבחרה לתמונת היום באינסטגרם של "גרגרן" :)


 



 

 



 

 

ועוד קצת תמונות שצילמתי בסלון ובחדר ממוזג..




 



bottom of page